Declaraţie politică – Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi devine parte a reţelei TEN-T. Guvernul are datoria să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor

La ora actuală, nu este un secret pentru nimeni, România stă foarte prost la capitolul absorbţia fondurilor comunitare. Nu face obiectul acestei declaraţii politice cauzele pentru care s-a ajuns în această situaţie. Dimpotrivă, intenţionez să semnalez oportunitatea atragerii de fonduri europene nerambursabile pentru un proiect de anvergură.

În luna octombrie a.c., Comisia Europeană a publicat hărţile ce conţin noile trasee TEN-T (Reţeaua TransEuropeană de Transport). Noua reţea rutieră de interes european corectează o mare nedreptate care exista în varianta anterioară, în care întreaga regiune de Nord-Est a României, inclusiv Iaşul, rămînea izolată de Europa de Vest.

Astfel, reţeaua rutieră TEN-T include acum şi tronsonul Iaşi – Tîrgu Mureş, ceea ce va permite, în perioada 2014 – 2020, obţinerea de fonduri europene nerambursabile pentru realizarea întregului coridor autostradal Oradea – Cluj-Napoca – Tîrgu Mureş – Iaşi. Dezvoltarea acestei axe rutiere de importanţă continentală, în perspectiva Coridorului Budapesta – Odessa, va conferi avantaje geostrategice deosebite României.

Mai mult, investiţiile care vizează infrastructurile cheie vor contribui la crearea de locuri de muncă şi vor stimula competitivitatea Europei într-un moment în care Europa are foarte mare nevoie de acestea. Mecanismul de conectare a Europei va finanţa proiecte care vor elimina verigile lipsă din reţelele de transport, energetice şi digitale ale Europei

În cadrul Mecanismului de Conectare a Europei se vor investi 31,7 miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii de transport în Europa, construirea legăturilor inexistente şi eliminarea blocajelor. Această investiţie include 10 miliarde de euro din Fondul de Coeziune, rezervate proiectelor în domeniul transportului în ţările de coeziune, restul de 21,7 miliarde de euro fiind pus la dispoziţia tuturor statelor membre pentru investiţii în infrastructura de transport. Ideea este de a îmbunătăţi conexiunile între diferite părţi ale Uniunii Europene pentru a înlesni schimbul de mărfuri şi de persoane între ţări.

În ansamblu, pentru o perioadă bugetară de 7 ani, contribuţia UE la dezvoltarea infrastructurii de transport principale va fi în mod normal de aproximativ 20% din costurile investiţiei. Sprijinul pentru studii individuale poate fi de pînă la 50 %, iar pentru studii şi lucrări de construcţii în cazul proiectelor transfrontaliere de pînă la 40%. Restul provine de la statele membre, de la autorităţile regionale sau eventual de la investitori privaţi.

Există însă o condiţie. Statelor membre le revine sarcina de a prezenta Comisiei propuneri detaliate, finanţarea urmînd să fie alocată pe baza acestora. Aceasta ar trebui să se petreacă încă de la începutul anului 2014. Nivelul exact al finanţării UE disponibile depinde, de asemenea, de detaliile propunerilor naţionale.

Ţinînd cont de aceste elemente şi de termenele agreate de Comisia Europeană, cer Guvernului şi tuturor factorilor de decizie în domeniu, să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor pentru autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi în noile condiţii în care pot fi solicitate fonduri europene şi, mai departe să demareze şi procedurile pentru restul coridorului autostradal TîrguMureş – Cluj – Oradea.

Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi este o necesitate pentru zona Moldovei şi reprezintă o promisiune făcută Moldovei şi Iaşiului încă din anul 2000. Nu în ultimul rînd, în aprilie 2011, Guvernul a lăsat de înţeles că există intenţia de a se construi această autostradă printr-un parteneriat public – privat.

La ora actuală, autostrada se află în stadiul studiilor de fezabilitate. De asemenea, nu trebuie omis nici faptul că autostrada reprezintă, la nivel naţional aproape jumătate din lungimea coridorului autostradal Oradea – Cluj-Napoca – Tîrgu Mureş – Iaşi, care trebuie realizat fiind parte integrantă în modulului de transport european Ungaria – România – Ucraina. Deci, în acest caz, este vorba de o obligaţie a României.

Orice întîrziere în demararea procedurilor ne pot duce în situaţia de a pierde din cuantumul finanţărilor sau de întîrziere a alocării fondurilor, ceea ce ne-ar pune într-o situaţie extrem de neplăcută.

Anunțuri

One response to “Declaraţie politică – Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi devine parte a reţelei TEN-T. Guvernul are datoria să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor

  1. bine ar fi sa se demareze odata!! pentru ca, parerea mea, va dura enorm de mult!! nici nu stiu cum vor trece carpatii! daca se vor folosi de galerii subterane, va fi super greu de construit (le fac in cativa ani elvetienii, d’apoi noi!!)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s