O nouă atenţionare adresată Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, doamna Anca Daniela Boagiu

Stimată doamnă ministru,

După cum v-am obişnuit de acum, vă aduc la cunoştinţă situaţii delicate şi probleme importante ale căror rezolvări ţin de acţiunile dumneavoastră, în calitate de Ministru al Transporturilor şi Infrastructurii.

De această dată, doresc să îmi exprim îngrijorarea cu privire la costurile deosebit de ridicate ale unor proiecte de infrastructură rutieră finanţate în principal cu fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, ale căror contracte de execuţie au fost semnate în acest an, în mandatul dumneavoastră.

Mai jos, vă prezint valorile contractelor de execuţie (fără TVA) privind proiectele de reabilitare de drumuri naţionale finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională.


Dacă includem costurile cu pregătirea şi supervizarea proiectelor, cu exproprierile şi relocările de utilităţi, putem observa că se ajunge la costuri de circa 1 milion de euro pe kilometru. Tineţi cont şi de faptul că această sumă se referă la lucrări pentru reabilitarea unor drumuri aflate în general în zone cu relief uşor (în principal prin lărgirea platformei cu 1-2 metri, consolidarea lucrărilor de artă şi aşternerea de asfalt nou).

Mai mult, recent aţi semnat contractele de construcţie a două centuri aflate pe DN 19 Oradea – Satu Mare:

Subliniez că fiecare dintre aceste centuri implică realizarea unei singure lucrări de artă importantă (un pasaj peste calea ferată la centura Carei, respectiv un pod pe centura Săcuieni), intersecţiile cu alte drumuri urmînd să fie amenajate la nivel, sub forma de sensuri giratorii.

Ori acest fapt înseamnă un cost total de aproximativ 3 milioane de euro pentru construcţia unui drum naţional cu două benzi, cu parte carosabilă de 7 metri, cu intersecţii la nivel, în zonă de cîmpie.

Dacă am extrapola aceste costuri aberante la construcţia unei autostrăzi (parte carosabilă – inclusiv acostamentul consolidat – de circa 20 de metri, platformă de aproape trei ori mai largă, intersecţii denivelate, constrângeri mult mai dure derivate din viteza de proiectare sporită etc.) ar însemna că aceasta ar costa aproape 12 milioane de euro pe kilometru, repet, în zonă de câmpie!

Dumneavoastră insistaţi pe reducerea costurilor construcţiei Autostrăzii Transilvania, o lucrare într-un relief mult mai complex decît cîmpia în care se construiesc centurile Carei şi Săcuieni, însă în acelaşi timp semnaţi contracte de construcţie de drumuri la costuri mult mai dezavantajoase pentru statul român decît cele întîlnite în cazul proiectului Autostrăzii Transilvania.

În acest sens, vă solicit comunicarea principalelor cantităţi de lucrări (metri cubi de săpătură excavaţi, metri cubi de umplutură, tone de asfalt, inclusiv stratul de bază, tone de oţel, metri cubi de beton de ciment) care au fost puse în operă pe tronsonul de autostradă Cîmpia Turzii – Gilău şi care urmează să fie puse în operă pe centura Carei, respectiv centura Săcuieni.

De asemenea, doresc să ne informaţi şi cu privire la sumele care au fost decontate exclusiv constructorului pentru construcţia tronsonului de autostradă menţionat.

Sunt convins că aceste date vor demonstra faptul că în mandatul dumneavoastră sunt semnate contracte de construcţie de drumuri mult mai dezavantajoase decît cel al Autostrăzii Transilvania, iar faptul că blocaţi proiectul acestei autostrăzi nu are de a face cu standarde de cost, ci cu neputinţa ministerului condus de dumneavoastră de a implementa corect şi judicios acest proiect.

Aştept un răspuns din partea dumneavoastră, în speranţa că un minister atît de important precum cel al cărui portofoliu îl deţineţi va fi recunoscut prin performanţa de care vă lăudaţi că o impuneţi şi nu de incompetenţa pe care acţiunile din acest mandat o denotă.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s