Scrisoare deschisă adresată Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, doamna Anca Daniela Boagiu

Stimată doamnă ministru,

Am evitat pînă acum orice comentariu legat de prestaţia dumneavoastră în calitate de ministru al Transporturilor şi Infrastructurii din convingerea că este permisă o perioadă de acomodare şi că oricine are nevoie de un timp pentru a-şi dovedi competenţa (sau, după caz, incompetenţa) şi pentru a-şi pune în practică strategia pentru gestionarea unui domeniu de o asemenea importanţă şi complexitate.

Am constatat, însă, că în cele aproape 10 luni de cînd aţi preluat portofoliul transporturilor şi infrastructurii, activitatea dumneavoastră s-a concretizat doar în propagandă ieftină, minciuni şi tentative de a convinge mass-media să ascundă realitatea aşa cum s-a întîmplat în cazul recentului incident privind defecţiunea trenului pe Valea Prahovei.

Aţi declarat că responsabilitatea introducerii taxei pentru circularea pe autostrăzile care fac parte din Coridorul IV Paneuropean Arad-Constanţa nu vă aparţine, ci că este una din condiţiile impuse de Uniunea Europeană şi acceptată de Guvern.

Ulterior, în urma unei anchete a unui cotidian românesc, Comisia Europeană a infirmat declaraţiile dumneavoastră, arătînd că decizia instituirii unei taxe de autostradă este exclusiv răspunderea Guvernului român, respectiv hotărîrea Ministerului Transporturilor. Statele membre UE nu sunt obligate să impună taxe de drumuri sau de autostrăzi, iar introducerea unor astfel de taxe de trecere nu este o condiţie pentru a beneficia de plăţile din fondurile comunitare.

Declaraţiile dumneavoastră confirmă practica denaturării adevărului pe care aţi instituit-o la Ministerul Transporturilor şi denotă lipsă de responsabilitate în asumarea unei decizii.

Legislaţia europeană prevede că pentru autostrăzile construite din fonduri UE statul în cauză trebuie să asigure administrarea şi reabilitarea acestora, iar eventuala taxă de utilizare introdusă la iniţiativa Guvernului trebuie să fie nondiscriminatorie, cu o valoare medie care să reflecte costul de operare, întreţinere şi dezvoltare a sistemului de infrastructură respectiv.

Consider, aşadar, că în anumite situaţii, taxarea utilizării unor autostrăzi poate constitui o necesitate, dar stabilirea modului de taxare necesită o analiză atentă. Taxele de autostradă pot varia în funcţie de distanţa parcursă, tipul de construcţie, tipul vehiculului, sau alte criterii. Putem vorbi, aşadar despre o taxă fixă pentru accesul pe autostradă indiferent de numărul de kilometri parcurşi, un mod de taxare temporal prin deţinerea unui tichet special valabil o anumită perioadă de timp (Austria), o modalitate de taxare în funcţie de distanţa parcursă (Grecia, Italia, Spania, Franţa).

În acest context, ar fi necesară şi importantă consultarea specialiştilor care să analizeze oportunitatea introducerii unor taxe de autostradă, situaţiile în care se justifică o astfel de decizie şi, mai ales, varianta optimă care să aducă venituri la buget şi care să fie cît mai puţin împovărătoare pentru utilizatori.

În concluzie, doamnă ministru, vă solicit să vă asumaţi responsabilitatea propriilor decizii şi acţiuni, să nu căutaţi alţi vinovaţi pentru propria ineficienţă şi incoerenţă, şi, mai ales, să renunţaţi la minciuni şi demagogie care nu se încadrează în profilul funcţiei pe care o deţineţi.

Deputat PNL Iaşi,

Relu Fenechiu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s